søndag den 24. maj 2026

28 mm i gennemsnit

Der er ikke udsigt til mere regn i maj måned og når jeg regner gennemsnittet for nedbør ud i dette år, giver det 28 mm om måneden - eller en lille mm om dagen. Ikke siden snevejret i februar har der været nedbør i ordentlige mængder. Det kan mærkes.
   Midt i sidste uge oplevede jeg for første gang et jordskælv, og det blev efterfulgt af en byge hvor regnen stod ned i stænger i 3 minutter. Den slags regn drømmer jeg om at få lov at opleve igen, men om regnen havde nogen forbindelse med jordskælvet - det aner jeg ikke - og jordskælv behøver jeg ikke flere af lige med det samme:-)
   3 minutters regn gav et par mm og det grønne blev mere grønt. Tænk hvad det kunne være blevet til hvis det var forsat en time - eller to... Nå men her for tiden nyder jeg syrenen, som er kommet i gang med sin blomstring efter flere års beskæring. Nu ser den endelig ud til at have forstået meningen med det hele.



Det tørre vejr har nu også givet varme, og vi går ind i sommeren med godt 20 grader om dagen. Meget behageligt, men potentil-buskene er næsten gået ud, den ægte kastanje er godt på vej til at opgive ånden og papirbark-lønnen virker ret modløs ligesom vinter-viburnum og troldnød.
   Selvom stauderne stadig står flot, har de meget stor konkurrence fra skvalderkålen, som åbenbart altid kan klare sig. Også krydderurter som timian, merian og citronmelisse breder sig som ukrudt, men jeg tænker de er blevet spredt med komposten ud i alle afkroge af bedene. Jeg står på hovedet og river og rusker i noget af alt det der egentlig bare så gerne vil gro i min have, og føler mig ret idiotisk ind imellem.



Bronzeblad hæver sig heldigvis op over ukrudtet, og det gør storkonval og sødskærm sandelig også. I pergolabedet er alle de visne løgblade fuldstændig væk i disse kraftige stauder, som også tæller vortemælk, Geranium Phaeum, kærmindesøster og de herlige bregner.







Jeg har jo rigtig mange bunddække-planter og de er en stor hjælp når det gælder om at holde på den smule vand der er i jorden, men også til at give ukrudtet konkurrence. For tiden blomstrer alle de små skovmærker og giver et fint tæppe sammen med det japanske skovgræs. En dejlig kombination.




På den store terrasse er skovgræs også værdifuld og de gule tulipaner giver den gas her på falderebet.






Når det gælder tulipaner er de sene sorter godt i gang, og i år kan jeg endelig nyde de rosa Greenland som også har lidt grønt og hvidt i blomsten. De ser fine ud sammen med Spring Green og Queen og Night og jeg håber de vil mangfoldiggøre sig i de kommende år.



Endnu ser det meste af haven fin ud og jeg burde nok ikke klage, men jeg er bekymret for træer og buske der ser sølle ud. De skal jo gerne udgøre rygraden i haven fremover. Jeg slutter dog af med noget af det der lykkes for jeg gider ikke rigtigt fotografere elendigheden:-)






19 kommentarer:

  1. Joda din have ser da fin ud.. Godtnok kunne vi osse bruge en del mere regn, men jeg har nu været glad for det flotte vejr i går og dag. Have-telt fest og regnvejr passer ikke sammen. Vi sad uden for teltet omkring bålfadet til midnat, og i dag er det ryddet op fint og tørt. Hvor heldig kan man være.
    De er smukke de sene rosa "greenland" tulipaner, og de gule er da et festfyrværkeri af solglæde. Jeg har osse en del meget sene tulipaner, lysegule. de er osse smukke, men så sene er det ofte lidt af et lotteri hvor længe de holder, alt efter varmen.
    Mon ikke når træer og buske er etableret, så klarer de sig. Selvom de kan hænge lidt med ørerne, så bliver årets tilvækst ikke helt så stor. Den smukke lidt etage busk med hvide blomster? er det en etagekornel? Den er virkelig smuk.
    god pinse Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der var I heldige med rigtig godt fest-vejr, og det under jeg jer virkelig.
      Greenland har jeg ledt efter i nogle år så jeg er glad for det endelig lykkedes. Jeg tror nok de mere afdæmpede farver er mere mig end de kulørte poser med lidt af hvert, men af og til fristes jeg af tilbud, selvom det viser sig at de gule/rosa viste sig at være postkasserøde. Dem slipper jeg sikkert aldrig af med:-) Jeg troede jo at træer og buske var etablerede efter 8-10 år Gunvor, men det må vise sig... Den fine busk er Viburnum plicatum Mariesii - eller japansk snebollebusk. Den er forrygende og kommer i blomst netop som alle frugttræer er færdige, så den får sin tid i rampelyset:-)

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  2. Min regnmåler står på 46mm, og det er jo fint. Alligevel går jeg en runde med vandslangen hver aften, for de fleste af mine planter er jo nyplantede, og med det forrygende pinsevejr, vi har i år, kan de hurtigt komme til at mangle vand. Jeg er helt enig med Gunvor i, at din have ser skøn ud. Når jeg besøger min gamle have, ser det ud til, at der gror skvalderkål i flere bede, end jeg lige husker 😟. Her er der intet, og jeg vil ønske for dig, at du kan slutte fred med det på en eller anden måde, for du er jo dømt til at tabe kampen, med mindre du går helt radikalt til værks. Jeg udryddede det i et bed ved at dække det med gamle aviser et år, og aviserne blev dækket med kompost, så det ikke så alt for hæsligt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår godt du vander alt det nye Marie, men er nok lidt tilbøjelig til misundelse når regnen er så ulige fordelt. Her er vi oppe i den øverste del af tørkeindekset. Pinsevejret er jo ellers helt ideelt til havehygge!
      Jeg går ikke i panik over skvalderkålen og dækker ikke hele haven med aviser, det er ikke en kamp jeg kan vinde. Rødderne ligger jo også under træer og buske - og dem har jeg i alle bede. Jeg håber bare at kunne kvæle det under kraftige stauder, og lige nu ligger jeg og kravler for at få revet mange af bladene væk. Det halvvilde er blevet min måde at dyrke have på, og man skal jo have lidt at brokke sig over:-)
      Det lyder helt utroligt at få en have uden skvalderkål! Det tror jeg aldrig jeg har prøvet.

      Hilsner og tak Marie!
      Ulla

      Slet
  3. Her viser du mye vakkert i hagen Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Martin! Ja her er meget godt og meget ukrudt også:-)

      Hilsner fra Ulla

      Slet
    2. Ditt bilde nr 4 ovenfra er spesielt fint.

      Slet
  4. Jeg nikker genkendende til det du skriver. Vi vil så gerne have at det hele stortrives hele tiden, men nogle gange bliver vi drillet. Sådan er det at dyrke en have. Men jeg må sige at haven ser rigtig flot ud. Du må da være helt tilfreds med rigtig meget af den. Men ak det gør helt ondt når et træ mistrives. :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du har helt ret! Træerne er mine hjertebørn og de skulle gerne blive store hurtigt og give læ og skygge til min alderdom:-) - Men selvfølgelig er jeg godt tilfreds med alt det der klarer sig! Balancen er ikke altid som jeg havde tænkt mig, men det må jeg tage med, og så længe her er grønt så er det jo en fornøjelse.

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  5. Hagen din ser veldig fin ut, Ulla! Jeg forstår godt at du ønsker deg mer regn. Jordskjelvet har nok ikke noe med regnet å gjøre tror jeg, men jeg vet jo ikke :-)
    Det er trist med trær som ikke trives.
    Klem fra Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit! Jeg nyder jo alt det grønne og prøver at være optimistisk på trods af tørken. Det er jo flot med al den sol og varme, og der er stadig vand i haveslangen:-)

      Knus fra Ulla

      Slet
  6. Du har virkelig en dejlig have

    Selvom man godt kan se, at den efterhånden sukker lidt efter regnvand. Planterne står næsten og kigger op mod himlen som:
    “Det kunne altså være rart med lidt servering fra oven nu…”

    Og jeg bemærker også, hvor tæt dine planter står — det elsker jeg virkelig.

    Det giver sådan en skøn frodighed og levende stemning, hvor haven næsten føles som om den selv har fået lov at bestemme lidt. Jeg er personligt meget mere til tætte bede og grøn overflod end store områder med bar jord

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Tim! Jeg fik ikke svaret på dette i tide, men i det næste indlæg kan du se hvor enige vi er:-)

      Hilsner fra Ulla

      Slet
  7. Høres skummelt ut med både jordskjelv og styrtregn, men det ser nå ikke ut som om plantene har tatt skade av det, de ser helt supre ut. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, skader er der ikke på haven efter jordskælvet - tvært imod - og huset slap også uden skader:-)

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  8. Skovmærkerne er virkelig flotte sammen med de japanske skovgræs. Jeg holder meget af japansk skovgræs, den er god til at give kontrast i bedene, både hvad form og farve angår. Den er også fin som fodpose under rønnetræet.
    Du har fået formet syrenen, så den er blevet et flot flerstammet træ. Men er det rodskud fra syrenen, den vokser op igennem?
    Det er ikke nogen rar tanke, hvis det er tørkeskader, der begynder at kunne ses på dine træer og buske. Det er heller ikke meget vand, I har fået.
    På billederne ser haven grøn og frodig ud, og sammenplantningerne virker så harmoniske. Jeg håber virkelig, at du får en dag eller allerhelst en nat med silende regn.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld jeg ikke har fået svaret Elna. Jeg er meget enig med dig i at skovgræs er en gevinst for haven, og tænker på den grønne udgave også ville være fin med sin lethed og bevægelse...
      Ja syrenen er endelig blevet god, og snart skal jeg ud og klippe 'fodposen' forneden. De høje skud der blomstrer står blandt sine egne, så det er en nem konstruktion at holde styr på, og nu læner busken sig ikke mere op ad dyrehegnet som den gjorde tidligere.
      Tak for dine gode ønsker! Desværre er der ikke meget der tyder på silende regn her - måske kan vi håbe på byger i denne uge.

      Mange tak og hilsner fra Ulla

      Slet
  9. Hej Ulla!
    Det ser fantastiskt ut i din trädgård, man kan inte se att det saknats regn. Vackra tulpaner, mina har alla blommat klart, så då kan jag plantera mina dahlior.
    Får börja med trädgårdsarbete direkt då jag kommit hem.
    Maken har skött om allt väldigt bra.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marika - og undskyld jeg ikke har svaret dig! Godt du ikke keder dig efter rejsen, selvom din mand har passet det hele:-) Her tørrede de sidste tulipaner ind på planten og det har jeg ikke oplevet før, men tørt er det!

      Hilsner fra Ulla

      Slet