tirsdag den 23. juni 2026

Kort og godt

Hylden dufter stadig dejligt på terrassen, hvor merian og timian selv har anbragt sig som det passer dem i bedet nedenunder. Her i skyggen er det godt at sidde i den afrikanske varme vi har i disse dage.




Blomstringen er i gang i mange af havens gamle og nyere planter, men den er hurtigt overstået i det tørre klima. Ovenfor blomster i en meget stor Hebe-busk som har overlevet i mange år i haven, og nedenfor de gode gamle silkepæoner, som også dufter skønt.






Hosta klarer tørken flot indtil videre, ligesom de koreanske fjerbuske med deres smukke løv og hvide blomster. Her vander jeg ikke, men må nok indse at der skal flyttes lidt på Hosta'en så den ikke kvæler sine naboer. Der skal dog ikke flyttes på noget før vi har fået genoprettet vandbalancen i jorden!




Staudesalvie er en dejlig tørketålende staude med lange seje rødder og den er en fornøjelse med sine skønne blå blomster her ved midsommer. Nedenunder en ny blyrod, som kom i jorden i efteråret. Den er startet helt nedefra og ved hjælp af vandslangen er den ved at komme til vejrs. Den skulle blive nærmest buskagtig med dejlige blå blomster og et flot rødt farvespil i efterårsløvet.





Amsonia ovenfor, med behersket blomstring, får også gode høstfarver, ligesom en ny sommerfugleblomst - Gillenia - som nok står lidt vel presset ved mit lille vandhul.





Farvebælgen står meget tørt men har sat enkelte fine blomsteraks på lange stilke, og her nedenunder er der blomster i asiatiske stenurter som Elna har foræret mig. Der er sådan set nok at glæde sig over på de daglige havevandringer, som gerne foregår i de lange lyse aftner, når temperaturen er dæmpet efter dagens hede.





I den yderste ende af græsbedet klarer de godt prøvede græsser Calamagrostis Karl Foerster sig fint sammen med de gamle robuste stauder, løvefod, løvehale og salvie.


Midsommer har meldt sig med voldsom varme og tørken bare fortsætter mens planterne skynder sig at få klaret blomstringen inden de tørrer helt ud. Sådan er det i år: Kort og Godt!

God Sankt Hans aften!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar