For et par måneder siden sagde jeg ja til at stille op med et lille plante-udsalg på det årlige marked i Folkeparken på Jungshoved, og siden da er der stort set ikke faldet regn her på egnen, så jeg kunne jo hverken grave planter op eller tage stiklinger og begyndte at bekymre mig om min 'planteproduktion'.
Det eneste jeg faktisk har haft meget godt held med at få sat i gang er en hel spandfuld husløg, som måske kan nå at få en hæderlig størrelse inden august.
Jeg fik ellers hurtigt lavet en lille liste på 12 stauder som meget nemt ville kunne deles - og som jeg bestemt ikke ville savne i haven hvis de skulle blive solgt:-) Der er mange planter som trænger til en udtynding, og og jeg har altid et lille udvalg af stiklinger fra havens buske stående i 'børnehave' - og så synes jeg bare det er hyggeligt at deltage i lokale arrangementer, og støtte op om fornuftige initiativer.
En stikling jeg har hjembragt fra Lisbeth og Bents skønne have på Fyn er denne gule sommerfuglebusk, Buddleia Globosum, som helt forsvandt i vinterens løb, men siden har sat sig for at ville frem i verden. Den har jeg store forventninger til, og den skal ikke sættes til salg!
Nu ser det ud som om jeg endelig kan komme i gang med at grave op og plante i potter, for i nat fik vi faktisk 14 mm regn. Dagen i går var ulidelig varm og tør med en helt stillestående luft (35 grader), så da det begyndte at tordne og lyne henad midnat, var det en stor lettelse!
De 14 mm er slet ikke nok til at dække underskuddet, som DMI har beregnet til 250 mm her hvor jeg bor, men det er en god start og en helt nødvendig forudsætning for at jeg kan få en spade i jorden igen, og jeg er faktisk ret lykkelig på denne sommersøndag!
En stikling jeg har hjembragt fra Lisbeth og Bents skønne have på Fyn er denne gule sommerfuglebusk, Buddleia Globosum, som helt forsvandt i vinterens løb, men siden har sat sig for at ville frem i verden. Den har jeg store forventninger til, og den skal ikke sættes til salg!
Nu ser det ud som om jeg endelig kan komme i gang med at grave op og plante i potter, for i nat fik vi faktisk 14 mm regn. Dagen i går var ulidelig varm og tør med en helt stillestående luft (35 grader), så da det begyndte at tordne og lyne henad midnat, var det en stor lettelse!
De 14 mm er slet ikke nok til at dække underskuddet, som DMI har beregnet til 250 mm her hvor jeg bor, men det er en god start og en helt nødvendig forudsætning for at jeg kan få en spade i jorden igen, og jeg er faktisk ret lykkelig på denne sommersøndag!
Her hvor solen har bagt i dagevis står græsserne nu i en elegant bue med glimtende regndråber i blomsterne, og på væggen bagved er fuglefamilien fløjet fra reden og en humlebi-familie flyttet ind.
I går sad der op til 4 bier i hullet og virrede med vingerne for at lufte ud i boet, og jeg fik så ondt af dem at jeg lagde en plade op på taget for at give dem lidt skygge.
I går sad der op til 4 bier i hullet og virrede med vingerne for at lufte ud i boet, og jeg fik så ondt af dem at jeg lagde en plade op på taget for at give dem lidt skygge.

Jeg tror det hjalp lidt på indeklimaet, og jeg tænker der har været hedt som i en trykkoger:-)
Denne dag har budt på fuglesang og flagren i den våde have, hvor det virker som om alle beboere er vågnet op til fornyet energi, og på marken bagved var 4 kåde harer i gang med et hyggeligt morgenmåltid afbrudt af spring og leg.
Denne dag har budt på fuglesang og flagren i den våde have, hvor det virker som om alle beboere er vågnet op til fornyet energi, og på marken bagved var 4 kåde harer i gang med et hyggeligt morgenmåltid afbrudt af spring og leg.

I går var det faktisk så varmt at de store grove Hostablade fik misfarvninger på solsiden. Det har jeg aldrig set før, og det ser nærmest ud som om det blålige vokslag på bladene er smeltet væk i varmen.
Men nu står opgaverne i kø efter regnen. Snart er der mange ribs at plukke og geranierne skal skæres ned, fingerbøl fjernes, løvefod og løvehale beskæres osv. osv. Lige nu vil jeg bare nyde en fredelig søndag som også bliver vældig varm - dog kun 30 grader:-) Vi har for tiden intet køkken da det skal renoveres fra en ende af, og så er det jo meget rart at kunne grille på terrassen...













Ingen kommentarer:
Send en kommentar