tirsdag den 2. juni 2026

Travlhed, tørke og kantplanter

Lige nu er det som om jeg slet ikke kan følge med, og det på trods af jeg bor i den tørre ende af landet, hvor vi er oppe omkring 8-10 på tørkeindekset. Bare det at holde græsset nede tager tid, og ukrudtet er heller ikke ligefrem blevet skræmt til døde endnu... Nej, det er bare den årstid hvor alle planter har vanvittig travlt, så vi deler fælles vilkår, men jeg føler overmagten:-) Måske synes planterne de skal skynde sig at sætte afkom i verden inden de dør af tørst, og har derfor ekstra travlt i år - eller også er jeg bare ved at blive gammel:-)



Jeg er tilfreds med disse to ret nye planter i haven. Øverst bispehue Amber Queen, som jeg fik reddet ud af ukrudtet og anbragt ved det nye vandhul i skyggen. Den er begyndt at blomstre i år, og det er Amsonia også, selvom den blev reddet ud af skyggen og sat i solen, hvor tørken tilsyneladende ikke forstyrrer den voldsomt. 

Et område som virkeligt leverer i maj/juni er det lille 'bænkebed' med citrontimian, dværgsyren og græsser. Det står som et lysende felt i lilla, og når man sidder på bænken står duften omkring én som en salig pause fra alt det grønne.



Bunddække er en af mine kæpheste, og uden dem kunne jorden slet ikke holde på fugten, men når det kommer til kantplanter er det ikke helt ligegyldigt hvilke jeg vælger. Jeg sætter kun det gode japanske skovgræs langs flisekanter, da det ellers bliver kørt over af græsslåmaskinen, og jeg har fundet ud af at pudenellike, som ellers er lav og vintergrøn og derfor godt egnet, blander sig med græsplænen på den mest irriterende måde, da nelliken har græslignende blade. Her er et område jeg har gravet op og genplantet for nylig, da det var gået helt galt, og græsset vandrede lige ind i bedet.



Alunrod og geranier fungerer bedre da de giver kontrast med deres bladformer og farver, og selv den lille skovmærke er fin, da det faktisk er den der invaderer plænen, og derfor kan klippes ned med maskinen hvor den forivrer sig.




Visse planter trives godt i det tørre solrige vejr. Silkepæonerne står med mange flere knopper end de plejer, mens bonderoserne virker noget trykkede af situationen.


Inde i skyggen blomstrer Viburnum mariesii og vortemælk som de skal, og bregner, bronzeblad og hosta lader sig heller ikke kyse - endnu. Jeg har haft et vældigt arbejde med at fjerne ukrudt her, og det pyntede!





Tulipanerne er færdige og de sidste blomster på Queen of Night tørrede simpelthen ind på stilken og sad som sørgende sorte 'enker' og raslede i vinden. De gule på terrassen er taget op og hængt til tørre. Nu står der tomater i beholderen.




Det er sommertid og jeg håber bare vi kan få stillet tørsten med nogle gode regnvejrsdage. Der er meget der klarer sig fint endnu, og det glæder mig, men der er altså også blevet vandet mange steder i haven, og krukkerne bestemmer jeg jo selv over, så de får hvad de skal have. 




24 kommentarer:

  1. Jeg tror på, at I har det meget tørt, selvom billederne på ingen måde underbygger din påstand. Græs er en fantastisk plante med en utrolig grokraft. Den skal man ikke lægge sig ud med, men hvor pynter det dog, når plæne og bede bliver skilt ad. Bænkebedet ville være den perfekte location, som det hedder på nudansk, til et bryllups billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tager jo gerne billeder af det jeg selv nyder at se på, for jeg synes ikke de tørkeramte er særligt festlige... Plænen her består af meget andet end græs, men det er utroligt som græs kan snige sig ind allevegne. Så vidt jeg har forstået den mest succesfulde plantefamilie på jorden, så man er nok undskyldt hvis man ikke helt kan følge med, men det giver altid et skulderklap, når det lykkes at holde bedene fri for plænegræs:-)
      Du siger noget med din idé til et bryllupsfoto, men mon ikke det ville kræve lidt større forhold. En enkelt brudekjole ville kunne dække hele bedet under skørtet...

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  2. Ja ukrudt vokser uanset der er tørke eller ej. Meen jeg har dog spottet skvalderkålen hænger nogen steder i haven. Din have ser altså ikke så hængt ud som min. Jeg syntes det hele hænger nu. Undtagen der hvor jeg har nødvandet. Men man skal godtnok være på tærene, med hensynt til sneglene. De er i hi pga. tørken, men så snart man har vandet et sted, kommer de styrtene for at mædske sig. Så jeg sætter sneglefælder op så snart jeg har vandet.
    Det ser ualmindelig flot ud det bænke- timian bed. Jeg kan tænke mig til duften.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Mine billeder er taget hvor nødvandingen har stået på den seneste måned Gunvor, så derfor ser det ikke helt galt ud. Hvad skal jeg med fotos af lutter elendighed?
      Snegle har endnu ikke været et problem, og de ville nok heller ikke trives i den støvede tørke, men de ligger sikkert parat til at stikke næsen frem, hvis det bliver vådt engang. Det er en højtid i bænkebedet i slutningen af maj, en kort farve- og duftfest som skal nydes, og det gror uanset vejret. Senere bliver det græsserne, og evt. en sommerfuglebusk som også står der, der gør bænken til et hyggeligt sted at sidde. Vi må se hvordan det udvikler sig...

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  3. Jeg føler med deg i den tørken du (nesten alltid) har nå. Jeg forstår godt at bunndekke er en av dine kjepphester, for de dekker jo jorden og ugresset får ikke så godt feste da.
    Ditt "benkebed" er så fint nå, Ulla. Dine rosa geranium er også så fine der de vokser i sirkel :)
    Jeg har ikke så mange geranium, men noen få. Jeg har hatt de som sprer seg med frø, og jeg har endelig funnet meg noen som ikke setter så mye frø :)
    Klem fra Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Marit! Ja, tørke er blevet et livsvilkår og det bliver åbenbart bare værre. Bunddække løser mange problemer, men kun hvis jeg kan holde de nogenlunde fri for ukrudt indtil det er etableret. Geranier er rigtigt gode som kantplante, og det er jo fint du har fundet nogle som ikke sår sig selv. Rozanne bliver på sin plads, siger min erfaring mig, og den er jo også smuk med sine blå blomster.

      Knus fra Ulla

      Slet
  4. Ja vi kan ikke tænke på andet end regn og hjælper det, det håber vi. Der loves meget, men der kommer ikke noget. Vi håber igen på de næste dage. Bortset fra det, ser det ud til, at I har styr på haven, ukrudtet kommer alle vegne, hellere regn end ukrudt. Skovmærker gror heldigvis lystigt også uden regn.
    Knus fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker fra jeg var barn og havde været afsted på ferie til Middelhavet med familien, den lettelse det var at flyve ind over det grønne Danmark og se hvor frodigt det så ud fra oven. De solsvedne egne har aldrig rigtig talt til mig, men de er åbenbart på vej hertil fra syden...
      Det gælder om at finde de vækster som kan gro uanset vejret, og skovmærke er slet ikke så tosset:-) Jeg tænker man kan bruge resten af livet på at finde planter som kan klare mosten.

      Tak og knus fra Ulla

      Slet
  5. Enig

    Vi kunne virkelig godt trænge til noget regn. Her på matriklen er jeg efterhånden nede på én enkelt fuld regnvandstønde, og det begynder at føles lidt som at holde øje med brændstofmåleren på en lang køretur

    Her til morgen er det da heldigvis begyndt at dryppe lidt fra oven, og jeg håber, det udvikler sig til noget mere i løbet af dagen.

    Ellers må vi konstatere, at planternes regndans ikke har været helt kraftig nok denne gang

    Det er også sjovt at se på dine billeder, hvor tydeligt det er, at planterne trives bedst de steder, hvor de står tæt sammen.

    Jeg oplever præcis det samme i min egen have.

    Det virker næsten som om planterne hjælper og støtter hinanden. De holder på fugten, skærmer jorden mod solen og skaber deres eget lille mikroklima.

    Nogle gange tænker jeg, at planterne er bedre til naboskab end mange mennesker

    Jo tættere mine bede bliver, desto gladere ser planterne ud til at være. Det er endnu et argument for, at lidt kontrolleret plantekaos ofte er vejen frem

    SvarSlet
  6. Det er meget vise betragtninger du gør dig over plantetæthed og trivsel, Tim! Det er også derfor jeg af og til føler mig lettere idiotisk når jeg luger i mine bede. Hvorfor fjerne alt det der kan selv, for at afprøve små specialiteter som skal have masser af hjælp? Jeg tror mere og mere på din 'vildskab' og tænker min have ender der hvor den egentlig også begyndte, med masser af livskraftige stauder og vilde planter som slås om pladsen - eller hjælper hinanden med støtte og skygge. Og det behøver ikke blive kedeligt!
    De vilde planter får mere plads efterhånden, og det er kun godt - bare det ikke er skvalderkål det hele. Skvalderkål er fin om foråret men bliver hurtigt meget forpjusket at se på synes jeg. Her på min egn skulle vi have det tørreste forår i 20 år - i følge DMI - og da vinteren også var fattig på nedbør, ja, du kan selv regne ud hvordan det ender...
    Jeg håber du også snart får væde fra oven!

    Hilsner og tak fra Ulla

    SvarSlet
  7. Jeg oplever blandet følelser lige som dig. Din have ser godt ud - flot og frodig og blomstrende. Men samtidig kan man ikke andet end fokusere på udfordringerne. De tager tid og kræfter og dukker op på én gang. Dit bænkebed ser fantastisk ud. Jeg kan næsten dufte det. En siddeplads med duft er kommet på listen over "jeg må have". Jeg plantede en Amsonia i efterår og der dukkede ét skud her til sommer. Håber den kommer i gang og bliver fin som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja blandede følelser er meget præcist, for hvordan kan man andet end at elske foråret - og så alligevel...
      Et duftbed kan nemt lade sig gøre med krydderurter, og mange af dem er meget kønne samtidig med de ikke kræver god jord og fugtighed og al mulig omsorg. Et par buske eller et lille træ og voila! Jeg ville egentlig bare have noget der kunne gro på et umuligt sted, og så fik jeg et duftbed:-)
      Mine Amsonia (jeg købte én - dyr - plante og delte den i to) stod forkert i skyggen, men ser ud til at være tilfredse med at komme mere ud i solen. De er åbenbart lidt længe om at etablere sig, og da de kommer meget sent frem tror jeg hvert år de blevet væk. Bare hold ud!

      Hilsner og tak fra Ulla

      Slet
  8. Hej Ulla!
    Din trädgård ser fin ut trots torkan. Jag har en hel del att ta tag i efter min resa, bland annat har jag också tagit upp alla tulpanlökarna och planterat dahliorna i blomlådorna i stället. Din fina bänk med timjan i blom, är vacker, och den rosa aklejan är underbar.
    Dina Geranium är riktigt fina runt grillplatsen. Är riktigt glad att jag hittade dem till min torra skuggiga gavelrabatt. De trivs och är gröna och fina.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
  9. Mange tak Marika! Du har nok at se til efter din rejse, men det er vel godt at være hjemme igen. Det er et stort arbejde du har med dine blomsterkasser, men du får jo også et fint resultat senere på sommeren.
    Geranier er gode planter som tåler meget. Vi er nok mange der slet ikke kunne forestille os en have uden Geranium:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  10. Jeg drømmer om litt tørke her også, både fordi jeg vil være mer ute i hagen, og fordi vi skal male huset, og det blir det ingenting av foreløpig. Hva er det som vokser rundt bålplassen din? Hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nedbøren er er ulige fordelt, og jeg vil bare gerne have regn - men jeg skal heller ikke have malet huset:-) Det er Geranium Rose Clair (tror jeg nok) der vokser i kanten af bålstedet.

      Hilsner fra Ulla

      Slet
  11. Travlhed kan jeg nikke genkendende til, og jeg halter bagefter med at kommentere på haveblogs. Men bedre sent end aldrig.
    Din amsonia ser ud til at stå godt. Den har så smukke blomster. Jeg købte en for et par år siden, men den var ved at blive kvalt af storkenæb, så nu har jeg lige været i gang med en redningsaktion. Hvor er din timian flot, du må gøre dig umage med at give dig selv tid til at sidde på bænken og nyde blomsterne.
    Man gør sig jo nogle erfaringer. Nellikerne gik det ikke så godt med. Jeg plantede engelsk græs langs kanten af græsplænen, det gik heller ikke, for der lignede bladene også græs.
    Det ser så smukt og harmonisk ud i bedene Ulla med alle de forskellige bladfarver og -former og alle blomsterne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Elna! Ja visse partier er næsten selvkørende, men hvor er der meget der alligevel skal have en hånd. Jeg tror faktisk jeg går mere op i blade end blomster, men blomsterne tager jeg med som et dejligt krydderi på toppen:-)
      Nu tror jeg de to Amsonia har fået bedre forhold efter de kom ud af junglen, men de skal nok holdes fri af andre stauder de første år. Jeg synes jo de ville være fine at have både med blomstring og med høstfarver.

      Nej, kantplanter med græslignende blade er ikke en god idé - det har du ret i - og jeg er ikke så god til at holde kanter, men når det lykkes ser det jo så fint ud!
      Dette med at sidde og nyde... Det er nok det sværeste af det hele Elna - men tak for din omsorg!

      Knus fra Ulla
      PS: Vi har planlagt en uges ferie i Göteborg senere på sommeren, så jeg ringer nok til dig for at få et par staldtips. Du ved nok hvad man skal se!

      Slet
  12. Nydelig bispelue! Den benken har virkelig flotte lilla og duftende omgivelser. Ser ikke noe ukrutt i din plen og bed. Derimot god harmoni.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine vanlige ord Irene! Ukrudtet er næsten ved at drukne i kraftige stauder, men sådan et par små nye stauder skal have hjælp til at komme i gang. Det tørreste sted i haven er der hvor bænken står, og citrontimian kan klare netop de forhold, det kniber lidt mere for syrenerne...

      Hilsner fra Ulla

      Slet
  13. Denn planta med mørke blad er ekstra fin mot de andre vekstene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Jeg har vist en mørk alunrod (Heuchera) og en mørk busk som er en paradisæble 'Freja'.

      Hilsner fra Ulla

      Slet