tirsdag den 8. september 2020

Ferieoplevelser i dansk natur

Efteråret er godt på vej, og ligesom sidste år har overgangen været ganske brat. I slutningen af august slog vejret om fra hedebølge til frisk vestenvind og nu er det ganske ustadigt, og egentlig helt normalt dansk vejr igen. Sommerferien i juli var også med blandet vejr, og jeg vil vise noget af den flotte natur vi kom igennem på de 14 dage vi kørte rundt i Jylland.

Ved Ballum på vestkysten har vinden formet læhegnet herover, og på Rømø kravler fyrretræerne henad jorden (sandet). Man kan godt se hvilken vindretning der er den mest fremherskende.

Lyngvig Fyr ved Ringkøbing Fjord ser næsten ud som om vinden er ved at vælte det, men det må skyldes mine manglende evner som fotograf:) Det store klitlandskab bliver holdt fast af marehalm, lyng og andre robuste planter.

Vestenvind fik vi også i Skjern enge, hvor en flot blandet flora giver fine oplevelser på en gummistøvle-tur langs åen.

Hestene ved godt hvad vej de skal vende i den stride blæst.

Ved Skanderborg i søhøjlandet kan kuling fra vest også give bølger på vandet.

Det fine sommervejr fik vi først rigtigt at mærke på den jyske østkyst, hvor det ligefrem blev behageligt at tilbringe en hel dag ved stranden.

I horisonten anes Tunø og Samsø -

- og herunder, hvor vi nyder en stille aften ved Norsminde, Helgenæs i det fjerne.

Ferien sluttede på Samsø, hvor vi udover Høneballehaven fik set nogle dejlige naturområder.
Ved Langør -

- med udsigt til Stavns Fjord.

Og lyngen er næsten sprunget helt ud på Nordby Hede.

Helt oppe nordpå ved Issehoved var der pragtfulde bakker med udsigt til Tunø og det jyske fastland.

Dejligt også ved Møgelskår på vestsiden af Samsø. Vi lå på ryggen og kiggede op i den blå himmel og var godt underholdt af luftens helte.

Ved Besser Rev kan man passende samle strandsneglehuse til brug på rionettet i kolonihaven -

- og ved Vesborg Fyr på sydspidsen af Samsø er der stadig plads til svalereder under kalotten.

Sikke mange fine steder landet kan byde på i en tid hvor det kan være vanskelligt at rejse udenlands!
   Det siger sig selv at det meste af Danmark er kulturland, og på enhver tænkelig måde underlagt skiftende tiders forskellige menneskelige behov - bare tænk på Skjern Å der har været rettet ud og dernæst genslynget - men det er jo dejligt at konstatere der stadig er plads til stor og flot natur i vores lille land. Lad det endelig fortsætte!

16 kommentarer:

1. Takk for de flotte bilder, Ulla! Den danske natur er så fin, og det er da deilig å være turist i eget land.
    Denne epedemien er da god for noe :)
    Det er så vakkert med blåklokker!

Svar
    1. Ja, noget godt er der da kommet ud af det, for i år har rigtig mange opdaget deres eget land.
      Blåklokker hører min barndom til. Dengang havde familien et sommerhus i Nordsjælland hvor alle vores ferier blev holdt, og deroppe på den magre sandjord voksede der mange blåklokker.

Mange hilsner fra Ulla

Slet
  2. Sikken en skøn tur I har været på, jeg nød de skæve træer ved vestkysten og blev glædeligt overrasket over billederne fra Samsø, jeg kommer kun ind og handle og i haven :) så det var helt hyggeligt at gense det hele, I har virkelig fået set noget både her og der. Tak for turen.
    Hilsen Lisbeth

Svar
    1. Åh-ja, det var en dejlig sommerferie!
      De skæve træer er et af mine yndlingsmotiver. Ren naturkraft både fra vindens og planternes side. Man kan sige de får det bedste ud af en umulig situation, og hegnet ved Ballum var jo et skoleeksempel.
      Det gode ved din ø er at den er så lille at man kan nå det mest utrolige på én dag. Vi var jo også i Nordby og brugte god tid på måltider, og alligevel kom vi godt rundt. Det er sandsynligt vi vender tilbage til Samsø igen:)

Slet
  3. Ih hvor jeg nød alle dine smukke billeder fra jeres Jyllandsferie (og Samsø) - mest næsten dem fra Skjern Å enge - der boede jeg som ung.

Svar
    1. Godt du kunne bruge det til noget. Det var mit første besøg i Skjern enge, og jeg var meget begejstret. Den vilde flora er ofte overset, men er vist omsider ved at blive "moderne" igen.

4. Hej Ulla

Flotte billeder! Ja, vi er heldige at have et så varieret og flot land - nu hvor rejseriet er problematiskt!

Tak for turen!

Ha en dejlig uge

Svar
    1. Ja, det er dejligt at blive mindet om de nære oplevelser. Og apropos - er du stadig udenlands eller hvad sker der egentlig?

5. Hei!
    Dette var det morsomt å se. Vakre og inspirerende bilder. Ha det godt! Anne

Svar
    1. Det er godt du kunne blive inspireret, selvom du bor i et af verdens smukkeste lande:)

Slet
  6. Jeg nød dine billeder fra vest til øst i Jylland med en afstikker til Samsø. Danmark er altså et smukt land. Vi kører tit en tur til Skjern enge. Sidst vi var der, lå der nok omkring 100 svaner på søen. Det var et smukt syn.

Hilsen Elna

Svar
    1. Jeg var glad for at kigge lidt nærmere på denne ende af Jylland med alle dens variationer. Skjern enge var en skøn tur, selvom vi vadede i vand det meste af tiden, og her kunne man hurtigt have samlet et godt herbarium over danske urter.

Slet
  7. Smukke billeder! Jeg har på fornemmelsen, at det ikke skyldes coronavirussen, at I tager en tur, hvor I nyder den danske natur. Mon ikke det er noget, I altid har gjort.

1. Jo, det har du ret i.
      Vi holder meget af at tulle rundt på de mindste veje vi kan finde. Som regel nøjes vi med vores egen egn, men vi har også rejst en del i udlandet på samme måde. Ferien i år var faktisk bestilt (overnatninger) før coronaen ramte, så vi var bare glade for det kunne lade sig gøre.

8. Hej Ulla!
    Så vackert det är, både ängar och stränder. En härlig natur att kunna njuta av. Skönt att kunna resa i närområdena, det finns så mycket fint att se och uppleva.
    Ha det bra /Hälsningar Marika

1. Mange tak Marika!
      Selv Danmark er et lille land er her stof nok til mange flere ferierejser:)